Знание 118 – Девета планета, еко градове и извънземни същества

25 Октомври 2019 10:01
Знание 118 – Девета планета, еко градове и извънземни същества
В астрономията хоризонтите се променя непрекъснато. По-големите, по-сложни телескопи и все по-съвършените и иновативни технологии за изображения ни разкриват нови и нови късчета от нашата Вселена. Наскоро открихме стотици прилични на Земята планети, струпани в далечни галактики, зърнахме как неутронни звезди се разбиват една в друга и дори надникнахме в черна дупка.

Уж гледаме толкова далече, а засега не можем да видим нещо съвсем близко по космическите мащаби – неоткрита планета, криеща се някъде отвъд Плутон, а на всичкото отгоре сигурно четири пъти по-голяма от Земята. Нептун беше намерен през 1846 г., а Плутон, макар и изгонен от почетния планетен клуб, беше идентифициран през 1930 г. Как така този тайнствен свят ни се изплъзва вече толкова време? Ако ви се струва странно, невероятно или чиста измислица, отгърнете на стр. 48 и вижте историята на Колин Стюарт за предстоящите открития във външните части на нашата Слънчева система.

Между другото, като стана дума за планети, подобни на нашата, е напълно нормално да се замислим как би могъл да изглежда животът на тях. Някои от предположенията изглеждат странни, примерно летящи китове, поглъщащи облаци от планктон, но кой би могъл да каже при какви условия се развива евентуалният сложен живот там. Ако ви е любопитно, вижте стр. 32.

Но нека се върнем обратно на Земята. Така де, Деветата планета си е Девета планета, извънземният живот все още е само в сферата на догадките и хипотезите, затова не е ли по-важно да разберем как да се справим с климатичните промени? Този път залагаме на екологичните градове, при това не само като идея някъде в бъдещето, а съвсем реални, такива, които вече се строят. Има решение и откъде да черпят напълно чиста енергия.

Естествено, в края на този брой 118 на списание ВВС Знание ви очаква рубриката „Въпроси и отговори”, като този път ви предлагаме и един лесен и атрактивен научен експеримент.

P.S.: Ако искате да играете, да печелите награди, да си прекарате страхотно, да разберете повече за металите и елементите в природата и каква е връзката им с науката и технологиите, заповядайте на 9 и10 ноември в Националния природонаучен музей при БАН в София. Входът е свободен!