Откриха опашка от динозавър в кехлибар

17 Януари 2020 15:37
Откриха опашка от динозавър в кехлибар
За първи път беше открита опашка от динозавър, покрита с пера, в кехлибар в Мианмар. Находката ще помогне на учените да разберат повече за динозаврите, които са доминирали над животинския свят преди 160 милиона години. Докладът за откритието беше публикуван в списание Current Biology.

“За първи път откриваме останки от динозавър, запазени в кехлибар”, казва съавторът на изследването Раян Макелър от Кралския музей “Саскачеван” в Канада. Проучването е ръководено от Лида Хънг от Китайския университет на науките за Земята, която случайно се натъква на вкаменелостта на един пазар за кехлибари в град Митикина в Мианмар.

Кехлибарът, който е на възраст 99 милиона години е бил полиран, за да бъде превърнат в суровина за бижу, а продавачът си мислил, че в него има останки от растение. По обстойният анализ обаче показал, че това е част от опашката на млад динозавър с оперение.

Лида Хинг успяла да установи и откъде точно идвал кехлибарът, като открила миньора, който първоначално бил изровил кехлибара. Д-р Макелър споделя, че анатомията на опашката категорично показва, че тя е принадлежала на динозавър с оперение, а не на някоя древна птица. “Сигурни сме в това, защото прешлените не се слети както при птиците и близките до тях видове”, обяснява той. “Запазилият се материал се състои от 8 прешлена на млад екземпляр. Опашката е дълга и гъвкава с пера и от двете страни. С цвят на кестен отгоре и бяла отдолу”.

Оперението на откритата в кехлибара опашка е много добре запазено

Интересното е, че при перата липсва добре развита централна ос. Това може би ще помогне на учените да отговорят на един от най-старите въпроси, свързан с развитието на перата - дали още от началото те са се отличавали с твърда ос или по-скоро са били пухкави и увиснали. Химическият анализ на опашката в частта й на повърхността на кехлибара дори показва следи от желязо, вероятно от кръвта, която някога е била в образеца.

Въз основа на структурата на опашката, изследователите предполагат, че това е млад целузавър (Coelurosaurs) от групата на тероподните динозаври, която включва всички - от тиранозаврите до съвременните птици.

Екипът нарекъл младия целузавър Ева, която в момента на смъртта си е била с размерите на врабче. Ако е имала възможност да се развие вероятно е щяла да достигне големината на щраус.

Динозавърът е бил с размерите на врабче

“Невероятно е, че можем да изследваме в детайл истинска опашка на динозавър - костите, тъканта, кожата, перата, и да си представяме как това малко праисторическо животно е попаднало в капана на смолата, от който не е могло да се измъкне, което най-вероятно е причинило и смъртта му”, сподeля съавторът на изследването проф. Майк Бентън от Университета “Бристол”.