Фосил доказва, че непознат вид динозавър е населявал Китай преди хилядолетия

21 Януари 2020 10:45
Фосил доказва, че непознат вид динозавър е населявал Китай преди хилядолетия
Преди около 120 милиона години един “танцуващ дракон” е населявал китайската провинция Йехол. Откритието на фосил на малък динозавър с оперение е новост за тази част на страната и ще помогне на учените да изследват обстойно връзката на динозаврите и птиците.

Учените са кръстили динозавъра “танцуващ дракон”. Той е бил с височината на гарван, но с двойно по-голяма дължина и с твърда опашка. Цялото му тяло е било с оперение, а от края на опашката му са се подавали две по-дълги пера.

Въпреки малките си размери, този динозавър е имал свирепо изражение и остри зъби. Подобно на птиците, костите му са били малки и леки, а предните му крайници са наподобявали крила. Фосилът е бил случайно открит от фермер в провинция Йехол още преди десетилетие и изложен в Природонаучния музей в Далиан. Преди години, учени, включително и доц. Ашли Поуст от Природонаучния музея в Сан Диего, анализирали фосила, а откритията им бяха публикувани наскоро (миналата седмица) в сп. The Anatomical Record.

Близък план на черепа и детайлна рисунка на черепната структура на "Танцуващия дракон"

“Новооткритият вид динозавър е част от изключително разнообразна група от пернати и крилати животни, които са близки родственици на птиците”, казва Поуст, който е автор на изследването. “Изучаването на подобни вкаменелости не само, че често ни разкрива неподозираните посоки, в които животът в древността се е развивал, но ни позволява и да изследваме теории като тази, че древните животни са развили типични за птиците характеристики, като например летателна способност”.

Направеният костен анализ показва, че “Танцуващият дракон” е намерил смъртта си още в юношеска възраст, макар че оперението му е било като това на зрял индивид. Добре развитите пера навеждат изследователите на идеята, че за разлика от днешните птици, перата при този вид са се развивали сравнително бързо.

“Или малките динозаври са се нуждаели от тези пера на опашката за своя жизнено функция, която още не знаем каква е или просто оперението при тях се е развивало по съвсем различен начин от това на останалите птицеподобни видове”, обяснява Поуст.

Този динозавър е бил роднина на велоцирапторите, които са населявали планетата преди 75 милиона години. Негов по-скорошен родственик е микрорапторът - малък птицеподобен динозавър с оперение.

Учените всъщност разрязали няколко от костите намерени във фосила, за да ги изследват под микроскоп и да разберат повече за скелетната структура на вида. Те я сравнили и с тази на друг близък роднина, за който се предполага, че е бил с по-развита структура, синорнитозавъра.

“Говорим за животни, които са населявали Земята много по-отдавна от Тиранозавър Рекс и е наистина невероятно колко добре запазени са тези вкаменелости, които ни позволяват да изучим в дълбочина праисторически животински видове”, споделя Поуст.

Фосилите от провинция Йехол свидетелстват за разнообразието от живот преди хилядолетия в тази част от света. Провинцията се намира в североизточен Китай и е известна с изключително добре запазените се вкаменелости, обект на научни изследвания през последните 90 години.

Благодарение на тези изследвания знаем, че на това място птици, птерозаври и динозаври са съжителствали по едно и също време. В този период се появяват и цъфтящите растения.

“Имало е доста летене, пикиране и плясък на криле около тези древни езера”, разказва Поуст. “Любопитно е как точно е изглеждала тази екосистема. Това е един съвсем друг, праисторически свят, но появата на първите пернати животни и на първите цъфтящи растения със сигурност го е направила доста красив”.