Мистериозен радиосигнал от космоса се повтаря на всеки 16 дена

12 Февруари 2020 12:56
Мистериозен радиосигнал от космоса се повтаря на всеки 16 дена
И преди сме чували за мистериозни радиосигнали от космоса, които се повтарят, но сега учени за първи път са различили  серия от повтарящи се импулси, които идват от един-единствен източник, намиращ се на разстояние от половин милиарда светлинни години от Земята.

Бързите радиоимпулси (fast radio bursts, FRB) са редки и изключително енергични космически радиовълни с продължителност от милисекунди. Индивидуалните радиоимпулси се излъчват по веднъж и не се повтарят. Но повтарящите се радиовълни са енергични и многократни. А според предишни наблюдения, моделът на тяхната повтаряемост е бил по-скоро спорадичен.

В периода между 16 септември 2018 г. и 30 октомври 2019 г. научният екип от проекта CHIME/FRB е успял да улови поредица от импулси, които се появяват на всеки 16,35 дена. В продължение на два дни, те са уловили по един-два импулса на всеки час. След това сигналът е спрял в за 12 дена.

Разкритията им са публикувани в доклад, който тепърва предстои да бъде анализиран. Авторите на доклада са част от изследователския екип, който работи по проекта CHIME/FRB и благодарение на който през последните години бяха публикувани множество изследвания, свързани с бързите космически радиоимпулси.

Сигналът е познатият им повтарящ се радиоимпулс 180916.JO158+65. Миналата година научният екип на CHIME/FRB откри източника на осем бързо повтарящи се радиоимпулси, включително и на този сигнал. Неговият първоизточник се оказала масивна спираловидна галактика, на разстояние от около 500 милиона светлинни години от Земята.

Учените се надяват, че като успеят да проследят първоизточника на тези сигнали ще  разгадаят и коя е причината за тяхната поява. Досега източниците на единични и на повтарящи се бързи радиоимпулси са се оказвали доста различни, което прави загадката още по-голяма.

Първият уловен повтарящ се бърз радиоимпулс, FRB 121102, е свързан с малка галактика джудже, която съдържа звезди и метали. FRB 180916 тръгва от един от спираловидните лъчи на подобна на Млечния път галактика, в който също се наблюдава образуването на нови звезди.

Коя обаче би могла да бъде причината да появата на точно определен модел на излъчване на импулсите?

“Разкритието за това периодично повтаряне на бързи радиоимпулси на всеки 16,35 дена е много важна следа”, се казва в научния доклад. В него се направени и предположения за вероятните причини за появата на радиовълните, като например орбиталното движение на някоя звезда или на тяло, което играе ролята на спътник по периферията на определена галактика Друга хипотеза е, че периодичното радиолъчение може да идва от взаимодействието на неутронна звезда с звезда от тип OB.

Неутронните звезди са най-малките звезди във Вселената и са останки на супернова (масивна звезда). Диаметърът им може да се сравни с този на градове като Чикаго или Атланта, но те са много плътни, с маса по-голяма от тази на нашето Слънце. Звездите от тип OB са масивни, горещи и имат кратък живот. Взаимодействието между тези две звезди, както и действието на вятърът, който идва от звездата от тип OB, могат да се окажат причината за повтарящия се модел на FRB.

Разгадаването на бързите радиоимпулси ще помогне на астрономите да разберат повече и за самата Вселена. Колкото повече такива импулси бъдат проследени, толкова по-добре учените ще могат да използват сигналите, за да определят точното местоположение на материята във Вселената. Бъдещите изследвания на научния екип ще бъдат насочени именно към търсенето на подобни повтарящи се модели на FRB, за да разберат дали настоящето им откритие е изключение от правилото или нещо съвсем обичайно.
Прочетете повече за:
бързи радиоимпулскиFRBCHIME