Откриха най-малкия динозавър, познат до момента

13 Март 2020 10:08
Откриха най-малкия динозавър, познат до момента
Източник: LIDA XING
Учени направиха откритие, за което твърдят, че е най-малкият познат до момента динозавър. Новият вид бе описан от един от членовете на изследователския екип като „най-странната вкаменелост“.

Видът, открит в северен Мианмар, се състои от череп, наподобяващ този на птица, в кехлибар на 99 милиона години.

В престижното списание Nature учените пишат, че динозавърът вероятно е бил с размери, подобни на колибрито – най-малката птица в света. Откритието може да даде яснота как дребните птици са еволюирали от динозаврите, които често са с по-големи размери.

Докато най-дребните динозаври като микрорапторът са тежали няколкостотин грама, колибрито тежи едва 2 грама.

Животните, които стават много малки, имат специфични проблеми, като това как да поберат всички сетивни органи в малката си глава и как да поддържат телесна температура. Новият описан вид се е справял с тези проблеми по необичайни начини. Например костите, поддържащи очите, не са като при повечето птици, а имат формата на някои от сегашните гущери. Те оформят конус, подобно на тези на совите, което означава, че миниатюрният динозавър е имал отлично зрение. За разлика от совите обаче, очите на новия вид са пропускали по-малко светлина, което означава, че той е бил активен през деня.

Тъй като откритието е само на череп, връзката с птиците е неясна. Някои от спецификите на черепа наподобяват тези на динозаври, а други – на много развити птици.

В устата на динозавъра има изненадващо голям брой зъби. Това показва, че въпреки дребните си размери, описаният като Окулудентавис, е бил хищник, ловуващ насекоми.

Във фосила са открити и меки тъкани, вероятно от езика на животното, които могат да дадат бъдещи отговори относно вида. Откритието показва и потенциала на кехлибара да запечатва вкаменелости, които иначе не биха оцелели толкова дълго време.